Publikováno 5. 8. 2015 v rubrice BLOG

JAK PŘEŽÍT TĚŽKOSTI OBDOBÍ PO PORODU?

aneb ohlédnutí za našimi přednáškami a atmosférou v rámci festivalu „TÝDEN RESPEKTU K PORODU"

Bylo mi ctí vést přednášku spolu s Ing. Veronikou Kubrichtovou, mámou, která si osobně zažila, jaké je to bojovat s poporodní depresí a jejími dopady, obavami, strachem i zklamáním z toho „že to já prožívám právě takto." Její osobní zkušenosti dobře doplnily informace o dané problematice a vám posluchačům daly možnost zeptat se přímo „jak to v praxi vypadá" a „jak to zvládnout." 

Naší snahou nebylo stranit jedné z teorií o vzniku a původu poporodní deprese (nebo psychózy), ale představit složitosti tohoto období z celkového bio-psycho-sociálního pohledu.

Zde již v krátkém výčtu uvádím nejvýznamnější faktory ovlivňující ženu, její vztah s dítětem a okolím: genetika, výkyvy hormonálních hladin, výživa v těhotenství i dále, předchozí výskyt deprese (i v rámci rodinné anamnézy), průběh porodu (možnost jeho řízení ženou, tedy přirozenými procesy, citlivost zdravotnického personálu) atd.

Z psychologického pohledu hezky popisuje situaci Nicolson  „Ženy mají své schopnosti, touhy, potřeby a životy, což se nevyhnutelně odrazí ve způsobech, jakými se vyrovnávají s porodem a mateřstvím" (Nicolson, 2001)

Po porodu žena plně prověří své zdroje vnitřní i vnější podpory. Automaticky si oživí péči své vlastní matky, svůj dětský prožitek  - naučené vazbové chování a podobně přistupuje i ke svému novorozenci. Situaci prověří a zatíží i způsob,  jakým se žena vyrovná se situací, kdy je:

  • vyčerpaná, stresovaná potřebami dítěte a prožívající moc a plnou závislost dítěte na své osobě
  • frustrovaná nenaplněním svých potřeb (nedostatek spánku, fyzická vyčerpanost, emoční nedosycenost)
  • se ocitá v nových životních podmínkách? - mění se prudce „pracovní" náplň dne i noci, k partnerskému vztahu se přidává i ten rodičovský (Někdy jakoby se partnerský vztah „na chvíli ztratil" a objeví se obava, zda se vůbec někdy obnoví.)

 

Poselstvím naší prezentace byl fakt, že poporodní období je velmi často složitým obdobím pro každou ženu. Výše uvedené vnitřní konflikty řeší mnoho čerstvých matek aniž by se muselo jednat o diagnostikovanou depresi. Často se maminky opřou o své vnitřní zdroje a využijí pomoci blízkého okolí a situaci zvládnou. Pokud těžké chvíle přetrvávají déle než 14 dní, je dobré obrátit se na odborníka.

Tím může být například psycholog, psychoterapeut, psychiatr, praktický lékař, centrum krizové intervence atd.

 

Na závěr cituji část naší prezentace na téma „Co pomáhá?"

V těhotenství:

•       Pokud mám předešlou zkušenost s depresí, obnovit kontakt se svým psychoterapeutem nebo psychiatrem.

•       Uvědomit si zisky x ztráty již v těhotenství, připravit se „reálně" na to, co mne čeká, nejlépe spolu s partnerem.

•       Sdílet své pocity a obavy s blízkými.

•       Navštívit přípravné kurzy - např. partnerská příprava na rodičovství, kontakt s prenatálním dítětem, kurzy věnované bondingu atd.

•       Pokud cítím, že mi chybí vnější podpora, vyhledat službu duly, která je mi praktickou oporou pro celý průběh těhotenství, porodu i po něm.

•       Zajistit si vnější podporu a pomoc na období po porodu - rodiny, přátel.

•       Vyhledat pro mě nejlepší místo a způsob porodu, popř. vytvořit porodní plán.

 Po porodu:

•       Využívat vnější podporu a pomoc.

•       Nebát se sdílet i negativní pocity.

•       Nebát se říct si o pomoc, a tím získat čas pro sebe a své potřeby.

•       Pokud se potíže dlouhodoběji špatně snáší a stav se nemění vyhledat odbornou pomoc (psycholog, psychoterapeut.)

Jak podpořit blízké? aneb z vlastních zkušeností žen

•       Obtíže mohou potkat i někoho ve vašem okolí.

•       Nabídněte praktickou pomoc s miminkem, domácností.

•       Nezlehčujte potíže - opravdu to není jednoduché.

•       „Není to ostuda, ani její vina."

•       Podporujte „Bude líp,"„Nejsi na to sama," „Jsi dobrá máma."

•       Projevujte zájem, udržujte kontakt  - návštěva, telefonát.

 

Ráda bych poděkovala posluchačům přednášky za aktivní účast, dotazy a zájem o dané téma. Protože velká část byla v daný čas v pokročilém stádiu těhotenství, přeji vám všem co možná nejpříjemnější poporodní období :o)

 

Veronice Kubrichtové děkuji za její otevřenost a spolupráci při přípravě. Vím, že její projekt „Úsměv mámy" již pomohl mnoha maminkám v nouzi.

  

Autor: Mgr. Lucie Machová

Mgr. Lucie Machová

Pokud máte zájem o uspořádání přednášky na toto či podobné téma v rámci vašeho festivalu, nebo například ve vašem mateřském centru,  kontaktujte mě prosím telefonicky nebo naším formulářem ZDE.

 

Zpět na přehled příspěvků   

 



Vážení zájemci o psychoterapii, věnujte prosím pozornost aktuálním informacím v části "Kontakt". Děkuji.

 

Vítejte na místě pro ty, kteří se ocitli v obtížné životní situaci úzce či vzdáleně spojené s mateřstvím, rodičovstvím a partnerskými vztahy...

 

Vážení čtenáři a klienti, přeji Vám ze srdce vše nejlepší v novém roce 2017! Lucie

 

Předpokládám, že nová místa se uvolní nejdříve v dubnu 2017.  Pro jednorázové konzultace je většinou možné zhruba do týdne termín nalézt (občas se stane, že se vytvoří místo po omluvě stávajícího klienta z důvodu nemoci, dovolené atd.)